Het verhaal achter een busreis
Waar gaan mensen die in de bus zitten allemaal naartoe? Dat laat de imagocampagne van U-OV zien, die deze week van start is gegaan. Grote posters in abri’s in de regio Utrecht tonen de verhalen van reizigers van het vervoerbedrijf Qbuzz, het bedrijf achter merknaam U-OV. Op weg naar familie-uitjes, shoptochtjes, zakentrips, schoolreizen, concerttours, snoepreisjes of culturele reizen. Waarom zitten ze in de bus en wat is hun bestemming?
“Alle verhalen zijn waar gebeurd”, zo zegt Donja van Ek, accountmanager bij bureau Han Snel, die de campagne heeft bedacht en uitgevoerd. “We zijn zelf op zoek gegaan naar belevenissen van mensen die met het openbaar vervoer reizen. Zoals bijvoorbeeld van de man die bij KNGF Geleidehonden werkt. Hij zit veel met de geleidehonden in de bus om ze te trainen. Of we volgen een vrouw die pas een half jaar in Nederland woont en met de bus naar haar werk gaat. Met deze campagne willen we niet alleen laten zien dat U-OV voor het gemak is. We laten de reizigers zien en vertellen het verhaal achter hun busreis.”
Wie verzorgt het OV in Utrecht?
Sinds december 2013 verzorgt Qbuzz het busvervoer in Utrecht onder de naam U-OV. De aanleiding voor de imagocampagne is de uitslag geweest van een onderzoek. Hierin werd aan mensen gevraagd of ze wisten welk vervoerbedrijf het busvervoer verzorgt in de regio Utrecht. “Het merendeel van de antwoorden luidde ‘GVU’ of ‘Connexxion’”, aldus Donja. “Slechts een minderheid noemde Qbuzz als vervoerder. Maar bijna niemand kwam op de merknaam U-OV.“
Campagne
Naast de abri-posters worden er ook reclamecommercials uitgezonden op regionale radiozenders. Ook zijn er minidocumentaires in de maak met daarin Utrechters die een bijzondere link hebben met het openbaar vervoer. Kortom: we gaan er nog heel wat van horen en zien. En alles eindigt met de nieuwe pay-off: ‘Gebracht door U-OV’.