Utrechtse bedrijven schreeuwen om communicatiestudenten
De vraag naar communicatiestagiaires is overal in ons land enorm. De UCK-redactie deed een kleine rondgang in de regio Utrecht en daaruit blijkt dat de communicatiestudenten vooral gewild zijn vanwege hun affiniteit met online communicatie. Er zijn uitzonderingen, maar stagiaires worden vooral ingezet om blogs, websites en social mediakanalen te vullen met content. "Kennelijk leeft het idee dat de iets oudere generatie communicatieprofessionals hier toch minder goed in is", aldus stagecoördinator Mieke van Oorschot bij Hogeschool Utrecht.
Een analyse van het aanbod van de stageplekken leert dat het daarbij bijna uitsluitend om online (marketing)communicatie draait en qua inhoud vooral om uitvoering. "Onderhoudswerkzaamheden", zo typeert Van Oorschot het zelfs. Zij is verbonden aan de studierichting Bedrijfscommunicatie (een van de zes studierichtingen communicatie van de HU). “Een stageplek moet bij ons aan bepaalde eisen voldoen. Wij verlangen dat een student zich ook strategisch en creatief kan ontwikkelen en niet alleen maar uitvoerend werk doet. Ook bij bedrijfscommunicatie draait vrijwel alles om digitaal, maar dan kun je bijvoorbeeld denken aan online analyses maken en zoekmachineoptimalisatie als onderdelen waarmee een student zich kan ontwikkelen."
Vacaturestop
Bij de studierichting Bedrijfscommunicatie lopen elk jaar 60 studenten stage. Aan aanbod geen gebrek. En dat geldt voor alle communicatiestudies van de HU. Het afgelopen studiejaar werd zelfs een tijdelijke ‘vacaturestop’ afgekondigd voor stageplekken. In het afgelopen studiejaar hebben 720 communicatiestudenten stage gehad en vonden 928 studenten een afstudeeropdracht. Tonia Berkelder: “Ons stagebureau is nu negen jaar actief en heeft nooit een tekort gehad. We meten niet echt, maar de laatste jaren neemt het aanbod wel toe. We kunnen de verwerking nog maar nauwelijks aan, terwijl we alleen zaken doen met bedrijven die minimaal vijf werknemers hebben. De rest verwijzen we naar marktplaatsen op internet.”
Behoefte enorm
Ook Van Oorschot bevestigt de indruk dat het aanbod van stageplekken nog steeds groeit. "De behoefte bij bedrijven aan studenten die kennis hebben van online is gewoon enorm en het idee is kennelijk dat de iets oudere generatie communicatieprofessionals hier toch minder vaardig in is. Er zijn ook veel studenten die bij me komen met een aanbod van een stageplek bij start-ups die vrijwel uitsluitend online opereren.
Slechte ontwikkeling
“Als ik op de markt kijk, zie ik dat banen die er vroeger waren, nu worden ingevuld met stages”, zegt Alexandra Straus (concernadviseur communicatie a.i. bij Provincie Utrecht) geprikkeld: “Dat vind ik een hele slechte ontwikkeling. Je ziet ook geen juniorfuncties meer waar beginners ruimte en tijd krijgen om ons vak te leren. Het komt door alle bezuinigingen, maar ook door de ‘upgrading’ van het vak waardoor iedereen vindt dat alles ‘strategisch’ moet. Wij hebben nu een stageplek gecreëerd die duidelijk is afgebakend en tijdelijk van aard. Het draait om lezers- en gebruikersonderzoek van ons Provincie Utrecht Magazine. Een win-win situatie voor de stagiaire en voor ons, met goede begeleiding van de vaste collega’s. Alleen.. we kunnen niemand vinden..!”
Nieuwe foto’s
Een rondgang langs enkele actuele aanbieders van stageplekken leert dat zij naast de online vaardigheid van studenten ook uit zijn op kostenbesparing. Zoals Multitaste dat op Twitter een oproep doet voor een stagiaire waaraan hoge eisen worden gesteld. Aysel Alkan van Multitaste: "Wij hebben drie vaste medewerkers en daarnaast oproepkrachten. Online communicatie is voor ons steeds belangrijker. Studenten zijn goed in online en kennen de digitale wereld. Onze vorige stagiaire heeft ons Facebook-account gemaakt, maar nu willen we ook acties doen en nieuwe foto's plaatsen, dus zoeken we weer een nieuwe stagiaire." Op de vraag of ze er over heeft gedacht om een professioneel bureau in te huren, reageert ze verbaasd: "ik weet niet of daar wel bureaus voor zijn..?"
Blog uitproberen
Pauline van Riesen van uitzendbureau Morgenwerk.nl is zich er wel van bewust dat zij ook een betaalde kracht kan inhuren voor het werk dat er ligt. Maar voorlopig wil ze dat nog niet: "We hebben al wel een communicatiespecialist in huis maar we zijn nu net met een blog begonnen en daarom zoeken we een stagiaire om dat verder uit te bouwen. Als startend uitzendbureau hebben we nog veel processen in ontwikkeling. Daarom willen we zoiets als een blog eerst met een stagiaire uitproberen of het wel werkt, voordat we eventueel hiervoor iemand in dienst nemen." Maar ook zij ervaart de concurrentie op de markt. "Het valt echter niet mee om een stagiaire te vinden. We zoeken al enkele maanden, maar hebben er nog geen gevonden", aldus Van Riesen.
Geen dag hetzelfde
Ook Plus Retail (van de supermarkten) zoekt naar een stagiaire communicatie, maar heeft die nog niet gevonden. Woordvoerder Rianne van Beek: “Wij hebben graag tijdelijk extra ondersteuning in ons team voor de wekelijkse nieuwsbrief en de ontwikkeling van ons intranet. Het liefst een student digitale communicatie die in zijn of haar laatste jaar zit. Vooraf hebben we de afweging gemaakt of we een stagiaire ook voldoende begeleiding kunnen bieden. En dat kunnen we. Wij hebben een divers communicatieteam en geen dag is hier hetzelfde, dus we kijken uit naar een stagiaire die ook ons met een frisse blik kan voeden.”
Niet gemakkelijk
"Plat gezegd handjes!", is de reactie van Paul Swaak (Transportlab) op de vraag waarom hij gebruik maakt van stagiaires: "Maar dat wil niet zeggen dat ze hier niets leren. Integendeel! We hebben de laatste jaren zes stagiaires gehad waarvan er vijf heel tevreden waren. We zijn een kleine start-up en voldoen niet aan het criterium van de meeste opleidingen dat je minimaal vijf werknemers moet hebben. Het vinden van een stagiaire is ook niet makkelijk. Een ander nadeel is dat het begeleiden van een stagiaire veel tijd en energie kost en ze na vijf a zes maanden weer weg zijn met alle kennis die is opgebouwd. Dat is de reden waarom we toevallig vanochtend hebben besloten om toch een vacature voor een betaalde kracht online te zetten. Nog wel parttime, maar dat kan natuurlijk uitgroeien."