‘Dus je kunt ook ontwerpen wat je adviseert?’
‘Op de kunstacademie vroegen ze me wel eens: waarom word je geen autonoom kunstenaar? Maar dat is niks voor mij. Dan moet je jezelf elke dag weer een opdracht stellen! Ik zoek liever binnen de grenzen van een externe opdracht naar de passende vorm. Dat is voor mij de ultieme vrijheid. Aan drie sterke steekwoorden heb ik soms al genoeg.’ Die steekwoorden moeten dan wel specifiek genoeg zijn, zegt UCK-lid en grafisch ontwerper/adviseur Ben Drost. Anders vraagt hij door. ‘Ik hield altijd al van lange briefings.’
Een ontwerp is voor Ben altijd gekoppeld aan een persoonlijkheid. Dit geldt uiteraard helemaal voor zzp’ers, die als persoon min of meer samenvallen met hun nering en daarvan doorgaans de unieke representant zijn. ‘Een zzp’er kan zich als persoon niet meer verstoppen. Je LinkedIn-profiel wordt als eerste geraadpleegd. Daarom adviseer ik ook over personal branding.’
En als je ontwerpt voor een grotere organisatie?
‘Het ligt aan de schaal van de opdracht. Dan trek ik het wat breder, maar ik richt me op de briefing van bijvoorbeeld de communicatie-adviseur die ik spreek. Samen scherpen we de strategie vaak verder aan.’
Hoe zie je jezelf het meest: als adviseur of ontwerper?
‘Mijn favoriete werk is huisstijlen ontwerpen. Ik had enige tijd samen met een compagnon een groter bureau, waar ik de creatief directeur was. In 2010 ben ik zelfstandig geworden. Mijn advieswerk is eruit voortgekomen, doordat ik als vormgever steeds meer doorvroeg. Zo ben ik gegroeid van iemand die vooral ontwerpt tot een adviseur die het hele traject met de klant kan doorlopen.’
Vandaar ook je motto.
‘Inderdaad. Dat was een opmerking die me ervan bewust maakte dat dit blijkbaar onderscheidend is, adviseren én uitvoeren. Daarmee overstijgt mijn werk enerzijds dat van de grafisch ontwerper en anderzijds dat van de adviseur. Door het één-op-één-contact met mijn opdrachtgever kom ik heel precies te weten wat deze wil. Zonder tussenlagen die ervoor zorgen dat de boodschap verwatert.’
‘Simpel en duidelijk’ zegt een klant op je site.
‘Daarmee doelt hij op het proces. De vraag van zijn kant, en wat daaruit ontstaat. Wordt het iets wat nieuw is maar toch logisch? Ik hou niet van poespas, mijn advieswerk is uit de praktijk geboren. Op dat gebied ben ik een autodidact, al heb ik mijn kennis steeds aangevuld. Ik ben nog steeds niet dol op jargon. Klanten prikken daar snel doorheen. Ik voel me het meest thuis bij klanten die het puur willen houden, nuchter met oog voor bijzonderheid. Of het nou om grafisch ontwerp gaat of om een nieuwe website, ik vraag altijd naar het ‘waarom’. Een goed verstaander ziet de verschillende lagen in het ontwerp. Als de klant van mijn klant denkt ‘Daar is goed over nagedacht’, is het product al half verkocht.’
‘Neem een notitieblok mee’ voor bij de eerste afspraak, zeg je elders op je website.
‘Ik geef graag iets mee, ook aan mensen die niet direct mijn klanten worden. Die opmerking is ook uit ervaring geboren. Ik voerde een keer een intakegesprek met iemand die de hele tijd naar buiten zat te kijken. Zodra ik iets noemde waarmee hij geld kon verdienen, had ik zijn aandacht gevangen en greep hij naar zijn notitieblok.’
--------------
Rubriek: Onder het motto: Veel leden van de UCK voeren een motto op hun profielpagina (alleen toegankelijk voor leden). Waarom koos iemand juist dit motto? Is het van eigen makelij of ontleend aan een inspiratiebron? Wat zegt dit over hoe jij in je werk staat? Anderen voeren geen motto. Nooit aan gedacht? Of is jouw boodschap te complex voor één lijfspreuk? En als je er dan toch een moest kiezen, werd het dan een Cruyffiaans aforisme of een klassiek filosofisch statement uit het Grote Boek der Citaten? Vanaf nu krijg je op ongeregelde tijden een kijkje in de professionele keuken van UCK-leden. Via het doorgeefluik van hun lijfspreuk. Veel leesplezier.
NB. Wil jij meer over jezelf en je werk vertellen aan de hand van je motto? Neem dan contact op met Jac Janssen