“Call to Action” voor nieuwe aanpak Utrecht Marketing
Gemeente Utrecht wil miv 1 januari 2017 een brede slagvaardige marketingorganisatie formeren waarbij niet alleen de gemeente zelf, maar juist veel andere partijen actief moeten zijn. Toerisme Utrecht (STU) en Cultuurpromotie Utrecht (SCU) hebben opdracht gekregen dit plan uit te voeren. De uitwerking hiervoor moet medio 2016 worden opgeleverd.
Het collegebesluit draagt de dramatische titel “Call to Action: Utrecht Marketing”. Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht moeten volgens het Utrechtse college ‘samen met stedelijke partners’ een taskforce gaan vormen. Daarin moeten het culturele veld, het bedrijfsleven en kennisinstellingen vertegenwoordig zijn. “De marketing van de stad kan beter, namelijk door de krachten en middelen te bundelen en deze gericht in te zetten”, zo laat de gemeente weten: “Utrecht is al twee maal op rij uitgeroepen tot de meest competitieve regio van Europa. Wij vinden dat bij een toenemende internationale belangstelling een internationaal georiënteerde marketing past.”
Verantwoordelijkheid
De marketing van Utrecht stad en regio wordt uitgevoerd door diverse organisaties die zich richten op vier hoofddoelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en beïnvloeders. Door partners uit de stad te betrekken in het proces, moeten zij eerder mede-eigenaar worden en zich verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat.
Geschiedenis
Utrecht kent een jarenlange zoektocht naar de juiste aanpak van citymarketing. Sinds 1 januari 2015 zijn STU en SCU gezamenlijk gehuisvest in het Stadhuis en werken ze ook samen. Eind 2014 is het Utrecht Brand Team ontstaan, waarin Utrechtse organisaties op het gebied van marketing in een netwerkstructuur samenwerken aan het Utrecht-merk en het uitdragen daarvan. Marketeers van STU en SCU maken onderdeel uit van dit team.
Lees ook:
Selfies inzet nieuwe citymarketing Utrecht
Samen bouwen aan het merk Utrecht