Over Ma 18 maart UCK-bijeenkomst ‘Marketing en duurzaamheid: op de goede weg?’

Ma 18 maart UCK-bijeenkomst ‘Marketing en duurzaamheid: op de goede weg?’

Ma 18 maart UCK-bijeenkomst ‘Marketing en duurzaamheid: op de goede weg?’

De klimaatcrisis en meer omgevingsbewustzijn zorgen ervoor dat consumenten steeds bewuster en duurzamer willen kopen. Bedrijven spelen daar op in door duurzaamheid in te zetten als speerpunt in hun marketing. Steeds vaker zien we labels of groene blaadjes die communiceren dat een product of dienst groen is. Veel bedrijven willen het graag beter doen en maken hier ook daadwerkelijk stappen in. Dan wil je daar als organisatie ook graag over vertellen, maar hoe voorkom je dat je misleidend communiceert of aan greenwashing doet? Ingegeven door reputatierisico’s en strengere wet- en regelgeving (o.a. artikel Adformatie op 18 januari jl.) worden organisaties ook steeds banger om voortgang op het gebied van duurzaamheid te delen (greenhushing). Dit gegeven heeft een vertragende werking op de verdere verduurzaming van bedrijven en men wordt ook niet meer door elkaar geïnspireerd om stappen te maken.

Tijdens de bijeenkomst Marketing en duurzaamheid op maandag 18 maart krijg je inzicht in keurmerken en hun duurzaamheidsbeloftes. We delen voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle duurzaamheidscampagnes en geven je concrete handvaten waarmee je de  duurzaamheidsstappen van jouw bedrijf op een eerlijke manier over het voetlicht kunt brengen.

Meld je aan voor deze bijeenkomst en leer hoe je op een eerlijke manier over duurzaamheid communiceert.

Over de gastsprekers
Paulien van der Geest
 is UCK-lid en werkt als strategisch communicatieadviseur bij Milieu Centraal. Milieu Centraal is een onafhankelijke organisatie in Utrecht en dient als praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Eén van de tools die vaak wordt ingezet door bedrijven is een keurmerk. Paulien neem ons mee in de wereld van keurmerken. Een keurmerk voor duurzaamheid stelt eisen aan milieu, dierenwelzijn en/of de sociale kanten van mens & werk. Het plaatje helpt de consument om in de winkel of online een duurzaam product of dienst te kiezen. Maar er zijn zo'n 300 keurmerken en bedrijfslogo's voor duurzaamheid: hoe weet je welke betrouwbaar zijn? Wat beloven keurmerken nu eigenlijk en wie ziet daarop toe? Daarnaast adviseert Milieu Centraal bedrijven op het gebied van duurzame beloftes en communicatie hierover.

Margreeth Pape is Director of Sustainability bij Intergamma. Intergamma is de organisatie achter de doe-het-zelf-formules GAMMA en KARWEI. Intergamma is met bijna 400 bouwmarkten in Nederland en België marktleider op de doe-het-zelf-markt in de Benelux en ze behoren tot de grootsten in Europa. Margreeth deelt de koers richting de duurzame transformatie en de vernieuwde strategie. Onder deze strategie vallen o.a. een duurzaamheidslogo, een toekomstig duurzamer assortiment, een verantwoord inkoopbeleid, klanteducatie en duidelijke richtlijnen en doelstellingen. Intergamma heeft hiervoor de handen ineen geslagen met SMK en Milieu Centraal om claims te valideren en stappen te maken. In een gesprek met Paulien licht zij toe hoe zij tot dit resultaat gekomen is en wat de geleerde lessen zijn.

Margreet van Schaijk is Sustainable Brand Stategist bij het Amsterdamse bureau Rainbow Collection. Zij helpen merken o.a. met branding, maar ook met het creëren van een duurzaamheidsstrategie. Ook hebben zij een whitepaper over antigreenwashing geschreven waarin zij concrete tips geven over duurzaamheidscommunicatie. Margreet gaat tijdens deze avond in op een aantal duurzaamheidscampagnes van organisaties. Ze laat zien welke communicatievalkuilen er zijn en hoe je greenwashing en greenhushing voorkomt.

Programma

19.30u Inloop met koffie en thee

20.00 – 20.30u Paulien van der Geest (Strategisch Communicatieadviseur Milieu Centraal) over keurmerken en hun duurzaamheidsbeloftes

20.30 – 20.45u In gesprek met Margreeth Pape (Director of Sustainability Intergamma) over hun weg naar duurzaamheid i.s.m. Milieu Centraal

20.45 – 21.15u Margreet van Schaijck (Sustainable Brand Strategist Rainbow Collection) over duurzaamheid en campagnes waarbij een aantal goede voorbeelden en minder goede voorbeelden de revue passeren

21.15-21.30u Vragen en uitloop

21.30- 22.00u Napraten tijdens de borrel & kleine bites

Meld je aan

Locatie
Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats bij: Space to Create in Utrecht. Kom lekker duurzaam met de trein of met de fiets en wandel zo de inspirerende ruimte vanuit Utrecht Centraal binnen: Stationsplein 90. De routebeschrijving vind je hier.

Aanmelden
Aanmelden kan op onze website. Deelname is alleen mogelijk voor UCK-leden die vooraf zijn aangemeld. Aanmelden kan tot en met do 14 maart*. Er is plaats voor 50 deelnemers. Meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt en geen plaats blokkeert voor andere geïnteresseerden. No-show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.

Introducés
Ben je (nog) geen lid van het UCK en wil je als introducé bij deze bijeenkomst aanwezig zijn, stuur dan een e-mail met jouw verzoek naar info@communicatiekring.nl Vier dagen voor de bijeenkomst laten we je weten of er ruimte voor je is. Leden van UCK gaan voor bij deelname. Vanzelfsprekend kun je ook lid worden van het UCK en je vervolgens als lid aanmelden voor deze bijeenkomst.

We kijken uit naar je komst!

Met vriendelijke groet,

De UCK Programmacommissie

Sluiten