Een goed gesprek: van vastgelopen discussie naar dialoog
Welkom bij deze thema-uitzending over het voeren van goede gesprekken. Hoe kom je vanuit een vastgelopen discussie weer met elkaar in dialoog? Met voorbeelden laten we zien hoe gesprekken faliekant mis kunnen gaan en hoe het anders kan. En natuurlijk komen daarbij ook de gouden tips op tafel. Na het bekijken van deze uitzending zit je gegarandeerd anders aan tafel of in Zoom/Teams!
Een andere taal
Soms loopt een gesprek helemaal vast en heb je geen idee waarom. Het lijkt op zulke momenten net of je een ‘andere taal spreekt’. Waar ligt dat aan, en vooral: wat kun je op zulke momenten het beste doen?
Oprecht luisteren
Luisteren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die je kunt ontwikkelen. We weten het eigenlijk wel, maar in de alledaagse hectiek vergeten we wel eens om de tijd te nemen voor een echt gesprek. Een goed gesprek begint met oprecht luisteren. Managementgoeroe Stephen Covey zei het al eens: “De meesten van ons luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren.”
Programma
In deze online themabijeenkomst krijg je meer inzicht in waarom een gesprek zo moeizaam kan verlopen, en wat helpt om wél goede gesprekken te voeren. Twee sprekers, Els van der Pool, lector Human Communication Development bij de HAN University of Applied Sciences en Annette Lubbers, dialoogexpert van het bureau Eengoedgesprek.net nemen ons hierin mee.
In gesprek met Maarten Hagg laten Els en Annette met voorbeelden zien hoe het faliekant mis kan gaan en hoe het anders kan. Zij bespreken de voorbeelden aan de hand van twee praktische modellen: de ‘Verbindingsdriehoek’ en 'De Waardering, een kijkkader voor waarderend communiceren’. En natuurlijk komen daarbij ook de gouden tips op tafel. We wensen jullie veel plezier en wijsheid toe in het voeren van toekomstige gesprekken!
In de oorspronkelijke opname zat ook een fragment met Famke Louise in het programma Jinek. Vanwege rechten konden we dit fragment niet in de montage opnemen. Via deze link kun je het fragment los bekijken.