Over Wie zoet is krijgt lekkers!?

Wie zoet is krijgt lekkers!?

Gezond leven is hot. Dagelijks worden we bestookt met berichten over wat gezond en ongezond is. Maar het is ook lastig. We worden op allerlei plaatsen verleid om gezellig iets lekkers te eten of drinken en echt gezond boodschappen doen valt niet mee. Roken, te weinig beweging, suiker, alcohol, zout en vet. Van alles krijgen we teveel binnen. Hoewel de voedingsindustrie al jaren wordt gevraagd gezondere producten te leveren, bevatten die vaak toch te veel, zout, suiker en/of vet. Steeds weer laait de discussie op over suiker- of vettax, wet- en regelgeving, over een verbod op kindermarketing of op snoepautomaten in scholen. Want het blijkt lastig om ons gedrag aan te passen, en kinderen en volwassenen worden steeds zwaarder. Kan communicatie hierin een rol spelen en zo ja, welke? Of is er meer nodig?

Beslis je als kind of ouder zelf wel wat goed voor je is of moet de overheid ingrijpen met regels en campagnes vanwege de hoge zorgkosten? Hoe neemt de voedingsindustrie haar verantwoordelijkheid? Of is dat helemaal niet nodig? Welke communicatiestrategieën worden door voedselproducenten en organisaties ingezet en wat vind jij daarvan?

Op donderdag 5 april spreken we met 3 sprekers uit de wetenschap, voedingsindustrie en Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) over voeding en gedrag.

Vanuit de wetenschap:
Het voedingscentrum geeft al sinds 1941 voorlichting over gezonde voeding. Voorlichting alleen blijkt echter niet genoeg te zijn. Hoe beïnvloedt de omgeving je eetgedrag? En hoe kun je eetgedrag in de praktijk met succes veranderen? Roel Hermans werkt als expert Voeding en Gedrag bij het Voedingscentrum. Daarnaast is hij als gedragswetenschapper en onderzoeker verbonden aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Maastricht.

Vanuit de voedingsindustrie:
Wat als jouw producten leiden tot zoveel discussie in de maatschappij? Wat doe je richting overheid en consumenten? Hoe werk je samen met publieke partijen op dit vlak? En welke communicatiestrategie past daarbij? Roel Govers is directeur corporate communicatie bij Mars. Al meer dan 100 jaar een grote wereldspeler op het gebied van chocoladerepen. Als familiebedrijf hanteert Mars vijf kernwaarden in het vaandel: Kwaliteit, Verantwoordelijkheid, Wederkerigheid, Efficiëntie en Vrijheid.

Vanuit JOGG:
JOGG wil samen met gemeenten -zoals Utrecht- zorgen dat gezond eten, sporten, genoeg bewegen en slapen de normaalste zaak van de wereld worden. Mieke Spaans, manager communicatie en strategie, vertelt hoe de JOGG formule werkt. Hoe ze in de praktijk de omgeving van het kind beïnvloeden, samenwerken met overheid en private partijen en welke (communicatie)strategieën ze inzetten.

Na drie korte inleidingen gaan sprekers met elkaar en met jou in gesprek aan de hand van pittige vragen en stellingen onder leiding van discussieleider Maarten Hagg.

Programma

19.30 uur Ontvangst met koffie en thee

20.00 uur Start programma met inleidingen, debat en vragenronde

21.30 uur Einde programma, napraten met borrel

22.00 uur Einde avond

Locatie

Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats in Regardz La Vie, Lange Viestraat 351, 3511 BK Utrecht.

Aanmelden

Aanmelden kan op deze website, zie blokje. Deelname is mogelijk voor UCK-leden die zich vooraf voor deze bijeenkomst aanmelden via de aanmeld-button op deze pagina. Meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt. No show en op het laatste moment afmelden - tenzij overmacht - stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.

Introducés

De UCK heeft nieuw beleid voor het toelaten van introducés. Wil je als introducé aan deze bijeenkomst meedoen, stuur dan een mailtje met jouw verzoek naar info@communicatiekring.nl. Vier dagen voor de bijeenkomst laten we je dan weten of er ruimte voor je is (leden van de UCK gaan in principe voor bij de aanmelding).

Sluiten