Elke stem telt! -Themabijeenkomst verkiezingscampagnes
Politieke campagne strategen gunnen kijkje in keuken
Op 21 maart 2018 zijn de lokale verkiezingen in Nederland. Elke verkiezing zien we een lagere opkomst, in 2014 ging 54% naar de stembus, acht jaar eerder was dat nog 58%. Bovendien lijken landelijke thema’s vaak de doorslag te geven bij winst of verlies. Welke strategieën hebben wél effect? Wat moet je vooral niet doen? Welke trends zien we? En wat kunnen wij als communicatieprofessionals daarvan leren?
Deze mooie kans om een kijkje te nemen in de keuken van politieke campagnestrategen mag je niet missen. Al was het alleen al om de bijzondere locatie: we zijn te gast in het oude stadhuis van Utrecht, het hart van de lokale politieke arena.
Tobias van Elferen is lijsttrekker van D66 in Nijmegen, en was vier jaar geleden campagnecoördinator voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hij wist daar het aantal zetels verder te verhogen naar 7. Wat is zijn geheim? Speelt zijn achtergrond als online marketeer een rol? Heeft dit met het landelijke succes van D66 te maken? En wat ging er niet goed, waarvan heeft D66 geleerd? Met welke strategie gaat D66 dit jaar het verschil maken?
Michiel Krom is consultant voor strategie, management en organisatie van communicatie. En als lid van het hoofdbestuur van de VVD verantwoordelijk voor communicatie en campagnes van de VVD. Wat kan Michiel ons leren over het landelijk verkiezingssucces van de VVD? Welke thema’s hebben zij succesvol toegeëigend en hoe en wanneer zetten ze de lijsttrekker in als boegbeeld? Wat is zijn visie op lokale campagne strategieën en welke rol pakken ze vanuit de landelijke partij? Wat zijn volgens hem belangrijke verschillen tussen landelijk en lokaal en hoe zorgt hij voor onderlinge samenhang?
Ron van der Jagt is een begrip in de communicatiewereld. Als bestuursadviseur van Berenschot adviseert hij dagelijks besturen en directies over complexe communicatievraagstukken. Ron is goed op de hoogte van de laatste trends in het communicatie vak, en gaat met ons op zoek naar de relatie tussen politieke campagne en communicatiestrategie. Wat kunnen wij als communicatieprofessionals leren van het verhaal van beide campagnestrategen? Welke inzichten kunnen wij morgen toepassen in ons vak? Bijvoorbeeld als het gaat om thematisch communiceren, profilering van personen en inzet van social media.
Programma
19.00 uur Ontvangst met koffie en thee
19.30 uur Inleidingen en discussie
21.30 uur Netwerkborrel
22.00 uur Einde bijeenkomst
Locatie
Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats bij in de grote hal van het oude Stadhuis van Utrecht, Korte Minrebroederstraat 2, 3512 GG Utrecht.
Aanmelden
Aanmelden kan hier op deze website, zie blokje rechts. Deelname is mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld. Er is maar beperkt plaats, dus meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt en geen plaatsen blokkeert voor andere geïnteresseerden. No show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.
Introducés
De UCK heeft nieuw beleid voor het toelaten van introducés. Wil je als introducé aan deze bijeenkomst meedoen, stuur dan een mailtje met jouw verzoek naar info@communicatiekring.nl. Vier dagen voor de bijeenkomst laten we je dan weten of er ruimte voor je is (leden van de UCK gaan in principe voor bij de aanmelding).