Over Masterclass 'Van intentie naar effect'

Masterclass 'Van intentie naar effect'

Gedragsverandering op papier lijkt zo eenvoudig, maar de praktijk is vaak weerbarstig. Oorzaak is de kloof tussen intentie en effect. De intentie is van de zender, maar de ontvanger bepaalt het effect. Communicatiestrategen Gerald Morssinkhof en Gonda Duivenvoorden ontwikkelden een nieuwe kijk op effectieve communicatie. Daarin verleggen zij het accent van intentionele communicatie (= wat vertel ik?), naar effectcommunicatie (= wat hoort de ontvanger?).

Werk jij als communicatieprofessional op strategisch niveau en wil jij met dit nieuwe gedachtengoed aan de slag? Geef je dan op voor deze masterclass op 28 september.

Effectcommunicatie, wat en waarom?

Waarom is dit voor het vakgebied communicatie interessant? Communicatie richt zich altijd op stakeholders, om iets bij hen teweeg te brengen. Te vaak ligt het accent in de communicatie op wat wij zelf vanuit onze organisatie willen vertellen, op wat wij willen dat mensen weten of doen.
Effectcommunicatie stelt niet de eigen intentie (= ambitie en doelen) centraal, maar zet juist de leefwereld van de stakeholders centraal. In de leefwereld van stakeholders heeft onze organisatie zelden een plek. Het zijn de (onbewuste, impliciete) karaktertrekken van de organisatie die mensen aantrekken. Cruciaal is het denken vanuit entiteiten in plaats vanuit communicatiekanalen en (kern)boodschappen. Hoe die tegenover elkaar staan, heeft ook effect op de communicatie.

Samen aan de slag

In deze bijeenkomst brengen we de karakteristieken van de organisatie en de leefwereld van de ontvanger bij elkaar. Gonda en Gerald nemen ons mee in hun kijk op effectcommunicatie. We staan uitgebreid stil bij de grondhouding van de organisatie en verdiepen ons in de leefwereld van onze stakeholders. Wat zijn de effect-bevorderende factoren die jouw communicatie tot een succes maken? In verschillende ronden gaan we hiermee ook zelf aan de slag. Een van de communicatieprofessionals die inmiddels met dit gedachtengoed werken, zal dit toelichten vanuit zijn dagelijkse praktijk.

Over de sprekers

Communicatiedocent, onderzoeker en praktijkman Gerald Morssinkhof (Niveau M) is gefascineerd door mensen, hoe zij zich gedragen en hoe zij omgaan met elkaar. Hij schreef diverse boeken over communicatiestrategie, waaronder ‘Het fundament’ (2014). Samen met communicatiestrateeg en trainer Gonda Duivenvoorden is hij bij opleidingsinstituut SRM verantwoordelijk voor de opleiding Strategisch Communicatiemanagement. Vanuit haar eigen bureau Brainwork Communicatie helpt Gonda mensen om zichzelf en anderen te begrijpen.

Te gast is ook Karien Heijstek, werkzaam bij Altrecht GGZ als teamleider marketing en communicatie. Zij deelt met ons haar ervaringen met deze kijk op communicatie: “Het nadenken over intentie en effect helpt mij meer zicht te krijgen op waarom bepaalde communicatie wel of niet bijdraagt aan het in beweging krijgen van mensen. En om communicatie zo vorm te geven dat het wel bijdraagt aan gedragsverandering.“

Programma

19.00-19.30 Ontvangst met soep en een broodje
19.30 Start presentatie, daarna afwisselend plenair en in groepjes aan het werk
21.30-22.00 Afsluiting en napraten bij een borrel

Locatie

Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats bij Se7en (5-10 minuten lopen vanaf Utrecht CS) 
Mariaplaats 7
3511 LH Utrecht
http://www.sevenutrecht.nl

Kosten en aanmelden

De kosten voor deelname aan deze masterclass bedragen 10 euro.
Deelname is alleen mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld via onze site. Er is maar beperkt plaats, dus meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt en geen plaatsen blokkeert voor andere geïnteresseerden. No show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.

Sluiten