UCK Nazomeren 2017: Echt waar..?
Programma van UCK Nazomeren 2017
Op vrijdag 8 september: | |
14:30 - 15:00 | Welkom en ontvangst met thee en koffie |
15:00 - 16:00 | Opening, keynote: Eerlijk duurt het langst - aandacht en vertrouwen in de communicatie Door Gert Koot |
16:00 - 16:15 | Naar de workshopzalen |
16:15 - 17:00 | 1a. Al zijn social media nog zo snel... (online monitoring) Door Marco Leeuwerink |
2a. Kun jij jezelf vertrouwen? (bewust van je brein) Door Lynn Voogt | |
3a. Vind de feiten tussen de fictie (fact finding op internet) Door Henk Van Ess | |
4a. Schep je eigen werkelijkheid (stop motion) Door Laurens Verwijs | |
17:15 - 18:00 | 1b. Al zijn social media nog zo snel... (online monitoring) Door Marco Leeuwerink |
2b. Kun jij jezelf vertrouwen? (bewust van je brein) Door Lynn Voogt | |
3b. Vind de feiten tussen de fictie (fact finding op internet) | |
4b. Schep je eigen werkelijkheid (stop motion) Door Laurens Verwijs | |
18:15 - 18:30 | Afsluiting |
18:30 - 21:00 | Borrelen en eten |
-
Van 15:00 tot 16:00
Opening, keynote: Eerlijk duurt het langst - aandacht en vertrouwen in de communicatie
Door Gert KootTwee heel verschillende doelstellingen die meer met elkaar te maken hebben dan je misschien denkt. Opvallen in de overvloed van het digitale tijdperk is namelijk steeds moeilijker. En aandacht krijgen met geframed (fake) nieuws werkt steeds sneller en beter. Wat doet dat op de lange termijn? Hoe weet je nog wat waar is en hoe overtuig je anderen ervan dat jouw boodschap wel te vertrouwen is? Welke andere wegen zijn er om aandacht te krijgen? In drie kwartier ga je met Gert mee op reis in de wereld van technologie, mogelijkheden, middelen en - wie weet - ook oplossingen. Na deze sessie kijk je gegarandeerd met een frisse blik naar wat de (technologische) wereld je als communicatieprofessional te bieden heeft.
Meer over Gert zelf lezen: https://gertkoot.wordpress.com/
-
Van 16:15 tot 17:00
1a. Al zijn social media nog zo snel... (online monitoring)
Door Marco LeeuwerinkHoe zet je online monitoring in voor je organisatie?
Op social media is voor elke organisatie veel waardevolle informatie te vinden: oprechte vragen van klanten en andere stakeholders, maar ook veel fake nieuws, vermoedens en geruchten. Die kunnen ook direct over onderwerpen gaan die jouw organisatie raken. Hoe kun je deze emoties, tendensen en gesprekken monitoren en misschien zelfs beïnvloeden? Wat kun je er vervolgens als organisatie mee en wat ook niet? Leer in deze workshop hoe monitoring van social media bijdraagt aan betere communicatie voor je organisatie.
Marco Leeuwerink werkt als strategisch adviseur issuemanagement bij de politie en is o.a. verantwoordelijk geweest voor het opzetten van online monitoring binnen de politie. Aan de hand van veel voorbeelden uit de politiepraktijk geeft hij inzichten in hoe je online monitoring in je eigen organisatie kunt verbeteren.
-
Van 16:15 tot 17:00
2a. Kun jij jezelf vertrouwen? (bewust van je brein)
Door Lynn VoogtKun jij jezelf wel vertrouwen?
We geven constant betekenis aan de dingen die we zien en horen. Maar zijn we nou objectieve waarnemers, of zien we wat we willen zien? Kun je blind vertrouwen op je eigen waarneming en geheugen? Jouw brein heeft talloze trucjes om orde te scheppen in je gedachten en de wereld om je heen. We laten zien welke spelletjes het brein met ons speelt.
Deze workshop wordt gegeven door een gedragswetenschapper van Mind Mix. Mind Mix hanteert een actieve en creatieve aanpak om mensen na te laten denken over de oorsprong van hun eigen meningen en opvattingen.
-
Van 16:15 tot 17:00
3a. Vind de feiten tussen de fictie (fact finding op internet)
Door Henk Van EssAls het in de krant staat, is het waar. Toch? Zo zijn we tenminste in ons vak en daarbuiten opgegroeid. Maar in een tijd waarin een journalist nauwelijks tijd heeft om gedegen onderzoek te doen, wordt er steeds minder hoor en wederhoor gepleegd en verschijnt steeds vaker nieuws wat feitelijk onjuist is. Rectificaties zien vaak het daglicht niet en zo wel, dan zijn er maar weinigen die die kleine berichtjes echt lezen. Het kwaad is al geschied. Hoe vind je nu de waarheid? En in minder dan geen tijd? Henk van Ess, professioneel fact checker, kent de nodige sluiproutes om toch de waarheid boven tafel te halen. Hij laat je cases zien die ogenschijnlijk onoplosbaar zijn. Samen met Henk ontdek je steeds op het laatste moment dat de weg niet doodloopt, maar verder gaat.
Henk van Ess is datajournalist, internetdocent en auteur. Hij helpt media professionals met het vinden van verhalen in big data. Hij is lid van onderzoekscollectief Bellingcat en Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) en reist de hele wereld rond met praktische workshops over slim gebruik van internet.
-
Van 16:15 tot 17:00
4a. Schep je eigen werkelijkheid (stop motion)
Door Laurens VerwijsJe kent ze misschien wel: films als Wallace and Gromit, Shaun the Sheep of Chicken Run, waarin de makers met klei een nieuwe werkelijkheid hebben gecreëerd. Een werkelijkheid waarin we ons als kijker kunnen verbinden met een heldenverhaal. Van de hond die zijn baas beschermt, het eigengereide schaap dat de boerderij redt en de kippen die hun gevangenis ontvluchten op zoek naar avontuur.
Wat wordt jouw verhaal, als je met klei een boeiend verhaal kunt gaan vertellen? Welk heldenverhaal zou jij willen vertellen en vormgeven? In deze workshop steek je je handen in de klei. In een klein uur maak je in een groep een korte stop motion animatie.
Dat doe je onder begeleiding van Laurens Verwijs, animator, oprichter van Tupilak Studio en UCK-lid. “Dagelijks begeef ik me in de fascinerende wereld van mijn klanten, hun uitdagingen, diensten en producten. Met beeld en animatie breng ik hun wereld tot leven, leg ik uit hoe iets werkt en breng ik kijkers in beweging. Ik verheug me erop om jullie mee te nemen in de wondere wereld van animatie en in het bijzonder stop motion.”
-
Van 17:15 tot 18:00
1b. Al zijn social media nog zo snel... (online monitoring)
Door Marco LeeuwerinkHoe zet je online monitoring in voor je organisatie?
Op social media is voor elke organisatie veel waardevolle informatie te vinden: oprechte vragen van klanten en andere stakeholders, maar ook veel fake nieuws, vermoedens en geruchten. Die kunnen ook direct over onderwerpen gaan die jouw organisatie raken. Hoe kun je deze emoties, tendensen en gesprekken monitoren en misschien zelfs beïnvloeden? Wat kun je er vervolgens als organisatie mee en wat ook niet? Leer in deze workshop hoe monitoring van social media bijdraagt aan betere communicatie voor je organisatie.
Marco Leeuwerink werkt als strategisch adviseur issuemanagement bij de politie en is o.a. verantwoordelijk geweest voor het opzetten van online monitoring binnen de politie. Aan de hand van veel voorbeelden uit de politiepraktijk geeft hij inzichten in hoe je online monitoring in je eigen organisatie kunt verbeteren.
-
Van 17:15 tot 18:00
2b. Kun jij jezelf vertrouwen? (bewust van je brein)
Door Lynn VoogtKun jij jezelf wel vertrouwen?
We geven constant betekenis aan de dingen die we zien en horen. Maar zijn we nou objectieve waarnemers, of zien we wat we willen zien? Kun je blind vertrouwen op je eigen waarneming en geheugen? Jouw brein heeft talloze trucjes om orde te scheppen in je gedachten en de wereld om je heen. We laten zien welke spelletjes het brein met ons speelt.
Deze workshop wordt gegeven door een gedragswetenschapper van Mind Mix. Mind Mix hanteert een actieve en creatieve aanpak om mensen na te laten denken over de oorsprong van hun eigen meningen en opvattingen.
-
Van 17:15 tot 18:00
3b. Vind de feiten tussen de fictie (fact finding op internet)
Als het in de krant staat, is het waar. Toch? Zo zijn we tenminste in ons vak en daarbuiten opgegroeid. Maar in een tijd waarin een journalist nauwelijks tijd heeft om gedegen onderzoek te doen, wordt er steeds minder hoor en wederhoor gepleegd en verschijnt steeds vaker nieuws wat feitelijk onjuist is. Rectificaties zien vaak het daglicht niet en zo wel, dan zijn er maar weinigen die die kleine berichtjes echt lezen. Het kwaad is al geschied. Hoe vind je nu de waarheid? En in minder dan geen tijd? Henk van Ess, professioneel fact checker, kent de nodige sluiproutes om toch de waarheid boven tafel te halen. Hij laat je cases zien die ogenschijnlijk onoplosbaar zijn. Samen met Henk ontdek je steeds op het laatste moment dat de weg niet doodloopt, maar verder gaat.
Henk van Ess is datajournalist, internetdocent en auteur. Hij helpt media professionals met het vinden van verhalen in big data. Hij is lid van onderzoekscollectief Bellingcat en Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) en reist de hele wereld rond met praktische workshops over slim gebruik van internet.
-
Van 17:15 tot 18:00
4b. Schep je eigen werkelijkheid (stop motion)
Door Laurens VerwijsJe kent ze misschien wel: films als Wallace and Gromit, Shaun the Sheep of Chicken Run, waarin de makers met klei een nieuwe werkelijkheid hebben gecreëerd. Een werkelijkheid waarin we ons als kijker kunnen verbinden met een heldenverhaal. Van de hond die zijn baas beschermt, het eigengereide schaap dat de boerderij redt en de kippen die hun gevangenis ontvluchten op zoek naar avontuur.
Wat wordt jouw verhaal, als je met klei een boeiend verhaal kunt gaan vertellen? Welk heldenverhaal zou jij willen vertellen en vormgeven? In deze workshop steek je je handen in de klei. In een klein uur maak je in een groep een korte stop motion animatie.
Dat doe je onder begeleiding van Laurens Verwijs, animator, oprichter van Tupilak Studio en UCK-lid. “Dagelijks begeef ik me in de fascinerende wereld van mijn klanten, hun uitdagingen, diensten en producten. Met beeld en animatie breng ik hun wereld tot leven, leg ik uit hoe iets werkt en breng ik kijkers in beweging. Ik verheug me erop om jullie mee te nemen in de wondere wereld van animatie en in het bijzonder stop motion.”