Workshop Schrijf de perfecte (pitch)briefing!
Als communicatiemanager ontwikkel je mooie plannen. Voor je (her)positionering. Of een te introduceren product, een nieuwe huisstijl of een campagne. Een briefing geven hoort onlosmakelijk bij het communicatievak. De kunst is om een communicatiebriefing zo te formuleren dat de opdracht duidelijk en helder is afgebakend, maar het bureau nog genoeg ruimte en uitdaging voelt om er wat moois van te maken. Tijdens de workshop ‘Pitchbriefings’ leer je te komen tot een perfecte briefing. Gedurende twee avonden, op 5 en 12 februari, bespreken we hoe je een pitchbriefing opstelt en daarbij het bureau of de freelancer inspireert om het beste uit de briefing te halen.
We combineren de theorie met de praktijk, we bespreken verschillende cases en gaan met een briefing aan de slag in een opdracht. De workshops worden geleid door Ingeborg van Egmond en Petra Klören. Zij hebben hun sporen verdiend in diverse communicatiefuncties zowel aan klant- als bureauzijde en hebben hun ervaringen verwerkt in het BriefingsBoek; een praktisch boek met briefingsformlieren voor zo’n beetje elke klus. Zij worden in de workshop bijgestaan door pitch-expert Hans Blaauwendraat, oprichter en directeur van bureau O. Hij leert je hoe een reclamebureau een briefing ‘leest’ en wat voor een bureau belangrijk is om te weten om tot een goed concept te komen.
Tijdens de eerste workshop op 5 februari bespraken we het proces van de briefing: wat doet een bureau met een briefing, hoe wordt een briefing gelezen, en door wie? En: waar moet een briefing voor een bureau aan voldoen? We kleden een briefing met praktijkvoorbeelden tot de kern uit, en bouwen ‘m daarna weer op.
In het tweede deel van de workshop ga je vooral zelf aan de slag: we gaan sparren en zoeken de valkuilen op. Er is volop ruimte voor eigen inbreng. We sluiten af met een inspirerend verhaal van Elvi Donkers, marketing strateeg bij Toerisme Utrecht en betrokken bij de campagne ‘Echt Utrecht’. Zij neemt je mee in het proces van briefing, uitrollen van de campagne tot aan de evaluatie. De grote vraag: heeft je briefing de campagne opgeleverd die je wilde? Wat zou zij een volgende keer anders aanpakken?
Programma workshops
19.00 uur ontvangst met soep en broodjes
19.30 uur start workshop
21.30 uur napraten en netwerkborrel
22.00 uur einde workshop
Aanmelden en kosten
De kosten voor deelname aan de workshops bedragen 30 euro. Je ontvangt bij je inschrijving het BriefingsBoek (t.w.v. 24,90 euro), een praktisch hulpmiddel bij het schrijven van communicatiebriefings. Je schrijft je in voor beide workshops en er wordt van je verwacht dat je ook bij beide workshops aanwezig bent. Deelname is alleen mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld via onze site. Meld je alleen aan als je zeker weet dat je aanwezig kunt zijn op 5 en 12 februari. No-show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd!
Locatie
De bijeenkomst is bij Meeting Plaza, Godebaldkwartier 20 in Utrecht. Meeting Plaza bevindt zich in het kantorencentrum boven Hoog Catharijne (bij ABN AMRO), en is het beste bereikbaar per openbaar vervoer of de fiets. Ook voor auto’s is voldoende parkeergelegenheid bij Hoog Catharijne.