Communicatie niet meer zonder Big Data
De gemeente Utrecht investeert in Big Data en stimuleert zelfs medewerkers om met voorstellen te komen hoe Big Data de dienstverlening en de communicatie van de gemeente kan verbeteren. En het Utrechtse Greenberry creëerde voor Centraal Beheer (met haar eigen data) 'De Veiligste Dag van Nederland' als succesvol PR-vehikel. Nog even en het benutten van Big Data is niet meer weg te denken in onze communicatiepraktijk! Op dinsdag 13 mei aanstaande laten we je bij de UCK zien waarom dat zo is.
Strategy director en oprichter van Greenberry Jan-Willem van Beek verzorgt een inleiding waarin hij ons aan de hand van aansprekende voorbeelden laat zien wat wij allemaal kunnen doen met de groeiende berg aan data die als het ware voor het oprapen ligt. Als je de kansen maar ziet liggen en ook aangrijpt, zijn de mogelijkheden legio. Jan Willem is ook parttime docent Big Data & Collective Intelligence aan de HU. In zijn presentatie gaat hij in op concrete kansen voor marketeers. Hij laat zien hoe je klanten verleidt om meer over zichzelf te delen en hoe je met bestaande data gericht en slim te werk kunt gaan.
Creative director Alain Dujardin van Greenberry prikkelde klant Centraal Beheer om data te ontsluiten waarmee ze konden bepalen welke dag van het jaar het veiligst is. Met het uitroepen van De Veiligste Dag van Nederland (14 maart 2014) creëerde Greenberry voor Centraal Beheer een PR-campagne met een enorm effect. Veel media-aandacht was het resultaat. Dagblad De Telegraaf opende er zelf de krant mee en ook RTL Nieuws pakte het op. De Veiligste Dag van Nederland liet mensen op basis van alle schadedata van Centraal Beheer hun eigen veiligste dag berekenen. In zijn presentatie vertelt Alain over de achtergrond van deze campagne en deelt hij zijn visie op creatieve toepassingen van big data.
Senior adviseur bestuurlijke zaken Corrine van Veldhuisen van Gemeente Utrecht laat vervolgens weer een heel andere benadering en toepassing van big data zien. De gemeente Utrecht is namelijk volop bezig met big data. Er lopen op dit moment verschillende projecten waarbij de gemeente haar medewerkers stimuleert om te onderzoeken wat big data kan betekenen voor hun werk. Waarom is Big Data zo belangrijk en wat voegt het toe aan het werk in en met de stad? Corrine neemt ons mee aan de hand van mooie voorbeelden en ervaringen. Denk aan het toepassen van big data bij het voorspellen van woninginbraken, het beoordelen van zelfredzaamheid in buurten, crowdmanagement op Koningsdag en het analyseren wie de grootste promotors zijn voor de stad.
Aanmelden:
Wil jij ook zien hoe jij big data kunt toepassen in je eigen communicatiepraktijk? Kom dan op dinsdag 13 mei naar onze UCK-bijeenkomst in de SkyLounge van het Hooghiemstra-gebouw aan het Hooghiemstraplein in Utrecht. Een leuk programma en een prachtig uitzicht over de Domstad is verzekerd. Toegang is (ivm beveiliging) alleen mogelijk voor UCK-leden die zich vooraf aanmelden. Het aantal plekken is beperkt, dus meld je alleen aan als je ook zeker weet dat je komt. (No-show na aanmelding wordt door ons niet op prijs gesteld en geregistreerd). Aanmelden kan via onderstaand veld.
Programma:
19.30u inloop met koffie en thee
20.00u 3 inleidingen van onze gastsprekers
21.00u interactieve discussie met de zaal
21.30u netwerkborrel
22.30u einde