Over Big Data kansen communicatieprofessionals

Big Data kansen communicatieprofessionals

Marketing- en communicatieprofessionals maken nog maar weinig gebruik van big data, terwijl de mogelijkheden enorm zijn. De UCK is mede-initiatiefnemer van Big Data Week Utrecht 2013, onderdeel van een wereldwijd event dat tegelijkertijd plaatsvindt in 25 wereldsteden. Op dinsdag 23 april geven we jou inzicht in wat big data inhoudt en wat je ermee kunt. We beloven je dat er een wereld voor je opengaat waarmee je als communicatiestrateeg, marketingspecialist en vormgever je voordeel kunt doen!

Het nieuwe goud
Jarenlang vertoonden consumenten kuddegedrag en konden bedrijven ze - voor het digitale tijdperk - vrij gemakkelijk bereiken met advertenties in enkele media. Met de individualisering en digitalisering van de maatschappij raakten ze de grip op consumenten kwijt. Door big data, ontstaan er nieuwe kansen om doelgroepen te bereiken. Big data wordt daarom ook wel 'het nieuwe goud' genoemd. 

Enorme vlucht
Big data is een verzamelbegrip voor enorme databases met informatie. Enerzijds worden deze databases door bedrijven en organisaties (intern) benut voor het in kaart brengen van informatie over klanten en processen. Anderzijds neemt dataverzameling via publiek gedeelde open kanalen als social media een enorme vlucht. Interessante informatie over alles wat wij doen en laten. We praten via social media immers over het weer, relaties, vrije tijd, sport, vakantie, politiek. Maar ook wat we denken van dienstverlening van bedrijven en de ervaringen die we hebben met bepaalde producten.

Tandenborstels en meer
De verwachting is dat hieraan nog een dimensie wordt toegevoegd wanneer ook apparaten worden voorzien van chips en er data beschikbaar komt over hoe wij gebruik maken van bijvoorbeeld koffiemachines, tandenborstels, koelkasten, auto’s en sportschoenen. Het combineren van klantinformatie, meningen en gevoelens op social media en het gebruik van apparaten (ook wel ‘the internet of things’ genoemd), creëert weer nieuwe mogelijkheden en een nog sterkere behoefte aan kennisdeling over hoe we dit ‘nieuwe goud’ het beste kunnen delven.

Voor deze bijeenkomst hebben we drie boeiende sprekers weten te strikken:
Edwin de Jonge, big data specialist van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hij werkt als methodoloog bij de statistische onderzoeksafdeling die nieuwe en innovatieve methoden en technieken onderzoekt om statistiek te maken, te analyseren en te presenteren. Zijn expertises zijn datavisualisatie en statistical computing.  Het CBS beschouwt big data als een belangrijke (toekomstige) bron en heeft hiermee verschillende experimenten uitgevoerd.  Edwin zal een kort overzicht geven van een aantal experimenten, zoals het gebruik van twitterdata, verkeerslusdata en loonstrookjes.

Jan Willem van Beek, strategy director bij het Utrechtse Greenberry is verantwoordelijk voor digitale merkstrategie en campagnes voor onder andere Centraal Beheer, PostNL en VARA. Hij zal belichten welke waarde big data kunnen hebben voor merken en bedrijven. Jan Willem publiceert regelmatig in Tijdschrift voor Marketing over de implicaties van big data voor merken. Hij is als part-time docent ‘collective intelligence & big data’ verbonden aan Hogeschool Utrecht.

Creative director, conceptmaker en designer Koen Geurts laat ons zien waarom de visualisatie van big data een belangrijke component bij het toegankelijk maken van big data voor consumenten. Dit is een gespecialiseerd terrein waarin ook Utrechtse studenten (HKU bijvoorbeeld) zich onderscheiden. Koen zal ons meer inzicht geven in hoe datavisualisatie de communicatie toegankelijk maakt. Hij heeft zijn eigen bureau en is verbonden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Programma
19.30u  Inloop met koffie en thee
20.00u  Inhoudelijk programma met 3 inleidingen
21.00u  Interactie sprekers en deelnemers in de zaal
21.30u  Netwerkborrel
22.30u  Einde

Locatie gewijzigd!
De bijeenkomst vindt plaats bij Seats2Meet Utrecht CS (Moreelsepark 65) 

Aanmelden
Deze bijeenkomst is bestemd voor UCK-leden en staat ook open voor introducés. Aanmelden graag via onderstaand veld. Zonder aanmelding vooraf, krijg je geen toegang. Meld je alleen aan als je zeker weet dat je ook komt (no-show wordt geregistreerd).

Internationaal
Big Data Week Utrecht 2013 is onderdeel van een wereldwijd event van maandag 22 t/m zondag 28 april 2013, simultaan gehouden in vijfentwintig wereldsteden, waaronder Barcelona, Perth, Kuala Lumpur, Köln, Shanghai, New York, Madrid en London. Organisatiepartners in Utrecht zijn naast de UCK, UU, HU, SETUP en Greenberry. In Utrecht worden de hele week diverse bijeenkomsten en sessies georganiseerd. Daarnaast zijn er uit andere steden via livestream sessies toegankelijk. Ga hier naar de Big Data Week-website voor een compleet overzicht

 

Sluiten