Vierdaagse UCK-masterclass fotografie en vormgeving
Inschrijving gesloten Als communicatieprofessional heb je regelmatig te maken met fotografen en vormgevers. Tijdens deze vierdaagse UCK-masterclass draaien we de rollen om en kruip je zelf in de huid van de creatieveling. Je gaat zelf aan de slag met fotografie en vormgeving en leert je verhaal te vertellen in beeld. Ook leer je een succesvolle briefing te maken. Daarna heb je meer inzicht in de wereld van fotografie en grafisch ontwerp, wat de toekomstige samenwerking met fotografen en vormgevers ten goede komt.
De groepsgrootte is minimaal 10 en maximaal 15 deelnemers. Meld je alleen dan aan wanneer je zeker weet dat je alle dagen aanwezig kunt zijn. Alleen UCK-leden kunnen zich aanmelden. Betaling (€ 60,- voor de hele reeks) van de deelnamekosten moet vooraf geschieden. Inschrijven kan alleen voor de hele reeks van vier modules; het volgen van een losse module is niet mogelijk.
De masterclass bestaat uit een reeks van vier bijeenkomsten:
- module 1: fotografie, donderdag 17 februari 2011, 19.00 – 21.30 uur
- module 2: grafisch ontwerp, donderdag 10 maart 2011, 19.00 – 21.30 uur
- module 3: hoe geef je een goede briefing?, donderdag 24 maart 2011
- module 4: prijsuitreiking winnende ontwerp, vrijdag 8 april 2011, 19.00 – 21.30 uur
Uniek aan deze masterclass is dat je letterlijk zelf aan de slag gaat met een concreet product, in opdracht van de in ontwikkeling zijnde organisatie Domein van Duurzaamheid. Na je aanmelding ontvang je de briefing voor deze opdracht. Voorafgaand aan de eerste module ga je met je camera op pad en maak je een foto, die tijdens de eerste module besproken wordt. Voorafgaand aan de tweede module maak je een ontwerp voor een poster, waarbij je je eigen foto gebruikt. Dit ontwerp wordt tijdens de tweede module besproken. Voorafgaand aan de derde module maak je je ontwerp af, dat we voorleggen aan een jury van verschillende experts. De jury kiest het winnende ontwerp en er volgt een feestelijke prijsuitreiking. Het winnende ontwerp wordt daadwerkelijk ingezet door het Domein van Duurzaamheid, een organisatie die binnenkort van start zal gaan in Vianen om duurzaamheid te integreren in onze maatschappij. Dit gaan ze doen als kenniscentrum, als ontmoetingsplek en als toonzaal van duurzaamheid. En jij kunt hierin nu een rol spelen door een van de eerste uitingen voor hen te maken. Alle creaties worden opgenomen in de expositie die op deze masterclass volgt, met een prominente rol voor het winnende ontwerp.
module 1: fotografie
donderdag 17 februari 2011, 19.00 – 21.30 uur, Café Orloff te Utrecht
Fotograaf Arnaud Mooij van Echt Mooij Fotografie neemt je tijdens de eerste module mee in de wereld van de fotografie. De avond begint met een korte introductie over fotografie: wat is de kracht van beeld, hoe kan fotografie communicatie versterken en wat zijn de belangrijkste do’s and don’ts van fotografie? Niet de techniek, maar de beeldtaal staat hierbij centraal. Ter voorbereiding op deze module krijgt elke deelnemer de opdracht om zelf foto’s te maken die passen bij de briefing en de boodschap in beeld vertellen. Tijdens de avond geven zowel Arnaud Mooij als de deelnemers feedback op de gemaakte foto’s: welk verhaal vertellen de foto’s, wat zijn de sterke en minder sterke punten?
module 2: grafisch ontwerp
donderdag 10 maart 2011, 19.00 – 21.30 uur, Café Orloff te Utrecht
In de tweede module laat grafisch ontwerper Ben Peters van De Hondsdagen je kennismaken met de belangrijkste aspecten van grafisch ontwerp. We beginnen met een korte introductie over basisonderwerpen zoals kleur, vlakverdeling en typografie. Wat maakt een ontwerp krachtig en hoe kan het de communicatie versterken? Ook hier krijg je voorafgaand aan de module de opdracht zelf aan de slag te gaan met de opdracht om een poster te ontwerpen. Tijdens de avond geven Ben Peters en de deelnemers feedback op het ontwerp: wat maakt het ontwerp meer of minder geslaagd, en hoe ondersteunt het de communicatieboodschap?
module 3: hoe geef je een goede briefing?
donderdag 24 maart 2011, 19.00 – 21.30 uur, Café Orloff te Utrecht
Vaak zijn fotografie en vormgeving het sluitstuk van een communicatietraject: creatieven worden op een (te) laat tijdstip bij de productie van een communicatiemiddel betrokken en er is weinig budget voor goede beelden. Bovendien gaan communicatieprofessionals onbewust vaak (te veel) op de stoel van de ontwerper zitten. Het geven van een heldere briefing die voldoende ruimte laat voor creativiteit is een vak apart. Tijdens deze laatste module gaan we samen aan de slag met de vraag hoe je een goede briefing maakt: wanneer betrek je fotografen en vormgevers in het traject? Wat staat er wel en wat staat er niet in een goede briefing? Hoe zorg je voor een goede scheiding tussen de rollen? Arnaud en Ben vertellen daarbij wat zij van een opdrachtgever verwachten en wat zij onder goed opdrachtgeverschap verstaan. Het doel is aan het eind samen de ingrediënten voor de perfecte briefing bepaald te hebben.
module 4: prijsuitreiking winnende ontwerp
vrijdag 8 april 2011, 19.00 – 21.30 uur, Domein van Duurzaamheid te Vianen. De masterclass wordt afgerond met een feestelijke prijsuitreiking, waarbij een jury bestaande uit verschillende duurzaamheidexperts het winnende ontwerp kiest. Alle ontwerpen krijgen een plaats in een expositie in het nieuwe gebouw van het Domein van Duurzaamheid te Vianen.
Aanmelden:
Het maximum aantal inschrijvingen voor de masterclass is bereikt. Vanwege de grote belangstelling overweegt de UCK een extra masterclass aan te bieden in het najaar. Mocht je daarvoor alvast op de reservelijst willen staan en als eerste worden geïnformeerd over de data als de masterclass doorgaat, stuur dan een mailtje naar info@communicatiekring.nl tav Hester Jelgerhuis. Aangemelde leden voor de komende masterclass ontvangen binnekort nader bericht. (Betaling dient uiterlijk 7 februari 2011 te zijn voldaan.)
Met vriendelijke groet,
Hester Jelgerhuis, Arnaud Mooij en Ben Peters
Namens de UCK programmacommissie