UCK masterclass 29/11: Jongerentaal en het gebruik ervan in reclame
Lange tijd was jongerentaal een kwestie van woordkeus, maar door de opmars van sms en msn gaan jongeren tegenwoordig ook op spellinggebied hun eigen gang. In deze masterclass hebben we het over verschillende vormen van jongerentaal. Ook richten we ons op de vraag of buitenstaanders, zoals adverteerders, zich ongestraft van deze typen taalgebruik kunnen bedienen. De waardering en overtuigingskracht van advertenties waarin de jongerentaalvarianten zijn gebruikt, zijn gemeten bij een groot aantal middelbare scholieren.
Hanny den Ouden (Universiteit Utrecht, Faculteit der Letteren) deed uitgebreid onderzoek naar jongerentaal en het effect ervan in de marketingcommunicatie. Heeft de reclame-uiting een gewenster effect op jongeren wanneer zij worden aangesproken in hun eigen taal? Of slaat de reclamewereld hiermee juist de plank mis?
Programma donderdag 29 november 2007:
18.00u - Maaltijd
18.45u – Start Masterclass Jongerentaal
19.30u – pauze
19.45u – Deel 2 Masterclass Jongerentaal
21.00u - einde
Kosten voor deelname aan deze UCK Masterclass bedragen 15,- euro (incl. maaltijd/drinken). Deze worden bij aanmelding automatisch afgeschreven. Bij afmelding na 22 november 2007 is teruggave van deelnamekosten niet meer mogelijk. Introducés kunnen zich ook aanmelden.
Locatie: Universiteit van Utrecht, Faculteit der Letteren, Drift 21 (Sweelinckzaal), Utrecht
Aanmelden via onderstaande link!
Met vriendelijke groet,
Claudia Kuijpers
Namens de UCK-programmacommissie